الجمعة 3 مايو 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
وليد طوغان

حكاية أمهات فريدة!

حكاية أمهات  فريدة!
حكاية أمهات فريدة!



بنوتة صغيرة لم تتعد السادسة أو السابعة عشرة من عمرها، كانت مصدر تفاؤل للكثيرين على تويتر فكانت تكتب يوميًا «تويتات» من شأنها بث الأمل والسعادة حتى ولو فى أحلك الظروف من هذه التويتات«ماتكتئبش وتقول أنا زهقت من الدنيا وعايز تموت لأنك ببساطة مش ضامن الجنة.. بالعكس تفاءل كده وجهز لآخرتك وقول يارب أنا مستعد أقابلك فى أى لحظة».
 
وقبل ما تنزل من بيتك خذ قرار أنك هتكون سبب فى سعادة ناس كتير وأنك مش هتخلى حاجة تضايقك أبدًا وبنيتك الحلوة دى ربنا هيخليك مبسوط طول اليوم.
- اضحك أنت لسه فيك نفس وعايش.. قدامك فرصة تقوم وتصلى وتدعى ربنا من قلبك وتقوله سامحنى وتفضفض معاه غيرك يتمنى يكون مكانك فاضحك أنت فى نعمة.
هذه الفتاة المتفائلة الحكيمة اسمها فريدة وكتبت عن نفسها «أعانى مع الثانوية العامة و«السرطان» مع بعض.. مافيش حاجة تستاهل.. ابتسم وسيبها على الله».
 
مع بساطة وتلقائية كلماتها تظهر سمات الصبر والإيمان والتفاؤل والأمل والإرادة وهى سمات غابت عن كثير ممن يكبرون فريدة بسنوات عديدة ومنذ أسبوعين فارقت فريدة الحياة بعد صراعها مع سرطان الكبد.. ذهبت فريدة ولكن عاشت كلماتها على حسابها الشخصى على تويتر كلماتها المليئة بالأمل والصبر والتفاؤل وعندما قرأت لها تويتة تقول: «أنا عندى أم عظيمة هى اللى علمتنى يعنى إيه ثقة فى ربنا وأمل وشفتها وهى بتعانى من نفس المرض وصمدت وخفت علشانى أنا وأخويا ربنا يخليها ليا».. أدركت البطل الحقيقى فى قصة فريدة.. أمها قدوتها التى أعطتها القوة والأمل وربتها على حسن الظن بالله والثقة فى النفس والتحدى، ورأت فريدة كيف أن قوة الإنسان قد تصرع مرضًا كالسرطان وانعكس ذلك على نظرتها للحياة وتمسكها بالأمل.
 
حاولت الاتصال بوالدة فريدة لتعزيتها والتأمل فى تجربتها كأم صلبة ربت ابنتها فأحسنت تربيتها، وتستحق فى عيد الأم أن نتذكرها.. ولكن للأسف فلم ترد على رسائلى وأقدر حالتها الآن، ولكنى وجدت حولى أكثر من أم فريدة، فالأم المصرية عظيمة متفانية وتعرفت على أمهات فريدات يستحققن التحية فى عيد الأم.