الخميس 25 أبريل 2024
رئيس مجلس الإدارة
هبة صادق
رئيس التحرير
وليد طوغان

1100 كيلو فى 24 ساعة على سكوتر

«سندريلا» من عرائس ديزنى لمدربة و«بايكر»!

أثارت «سندريلا» فتاة مصرية- ضجة كبيرة على مواقع التواصل الاجتماعى قبل أيام قليلة، وزادت الضجة إلى درجة استضافتها فى قنوات فضائية.



احتفاء برحلة على «سكوتر» قطعت خلالها أكثر من ألف كيلو تجولت خلالها فى عدد من المحافظات..

قالت سندريلا لـ «صباح الخير» إنها قررت الاحتفال بعيد ميلادها بطريقة مختلفة، وتوثق ذلك من خلال جولة بالاسكوتر فى عدد من المحافظات خلال يوم واحد لمسافة 1100 كيلو متر، بدءًا من القاهرة ومرورًا بمحافظات الإسكندرية، دمياط، بورسعيد، الإسماعيلية، السويس ثم العين السخنة، ومنها إلى الزعفرانة ورأس غارب، ثم السخنة، وانتهاء فى السادس من أكتوبر بمحافظة الجيزة.

وأضافت سندريلا: بركب موتوسيكلات من 7 سنين، ونجحت إنى أحقق رقم 1100 كم فى أقل من 24 ساعة، وفى كل نقطة كنت بقف أحط بنزين وبريّح فيها، وأحتفل مع بايكرز بعيد ميلادى، وعندى كمان صور مع كل الناس اللى قابلتهم فى كل نقطة، وعدد النقط التى توقفت فيها 7 نقط وبدأت رحلتى الساعة 4 الفجر، ورجعت البيت الساعة 12 ونصف مساء. وتابعت: التمهيد للرحلة كان من خلال الإعلان على جروبات الدراجات النارية على مواقع التواصل، وكلهم اتحمسوا للفكرة وقرروا يحتفلوا معايا لما أوصل لهم، وبالفعل دا حصل. أمّا عن الاستعداد الشخصى للرحلة؛ فقالت سندريلا: اضطررت قبل الرحلة لتغيير «كاوتش الاسكوتر»، ولما وصلت الإسكندرية، فيه عدد من الدراجات النارية من أحد الجروبات هناك اتحركوا معايا لحد ما وصلت أول طريق دمياط  وبعدها كملت رحلتى وحدى.

 وتابعت: لم أستهلك فى الرحلة بنزين بأكثر من 250 جنيها، وتعرضت لإرهاق شديد بسبب سرعة الرياح بطريق الزعفرانة، وكان الهدف أحقق 1100 كم، ودى كانت المسافة بحسب الخريطة لمّا كنت بأجهز للرحلة.

وبالنسبة لتوثيق الرحلة دوليًا قالت: راسلت إحدى الجهات لتوثيق الرحلة، فوجدت أنى مضطرة لدفع مبلغ 10 آلاف  دولار، بالإضافة إلى استضافة  استضافة اثنين من أعضاء  هذه الجهة لمدة يومين، وكانت التكلفة عالية، فصرفت نظر وقررت أوثقها بنفسى مع البايكرز من كل المحافظات اللى عديت عليها، وبعد نجاح الرحلة عرضت على جهات أخرى تنظيم رحلة جديدة لتوثيقها.

 واختتمت سندريلا: عندى مركز تدريب لتعليم الفتيات والأولاد قيادة الاسكوتر والموتوسيكلات من 4 شهور، وبأربك موتوسيكل من 3 سنين، وباركب سكوتر من 7 سنين.  سندريلا خريجة «هندسة إلكترونيات وكمبيوتر» وكانت تعمل من قبل فى تقديم برامج وحفلات للأطفال باستخدام عرائس ديزنى الشهيرة.